Didžiausi pasaulio tiltai sveria tūkstančius tonų. Tačiau tai nieko nestebina – juk jie privalo atlaikyti didžiulę apkrovą. Daugiau klausimų ir nuostabos kelia visame pasaulyje statomi tiltai iš makaronų – iki 1 kg sveriantys statiniai atlaiko du ar tris šimtus kartų už savo svorį didesnę apkrovą.
Ateityje makaronai pakeis betoną?
Anot Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Gelžbetoninių konstrukcijų ir geotechnikos katedros docento dr. Ronaldo Jakubovskio, maži statiniai, pastatyti iš makaronų, elgiasi panašiai, kaip pilno mastelio statiniai iš konstrukcinio plieno. Maketai iš makaronų kartais naudojami net ir seisminiuose pastatų maketų bandymuose.
„Būtent todėl kartu su žaidybiniu elementu atsiranda ir dalis tikrovės – nuo apkrovos tiltai iš makaronų deformuojasi ir lūžta panašiai, kaip tikro mastelio tiltai iš plieno“, – pasakoja R. Jakubovskis.
Jis taip pat pabrėžia, kad nors makaronai ir naudojami atliekant įvairius bandymus, naudingai pritaikomi kuriant modelius, tačiau statybinių medžiagų jie nepakeis.
„Šiuo metu Lietuvos čempionatų rekordas – 567,2 kg sveriantis tiltas iš makaronų, kuris buvo pastatytas 2019 m. Toks rezultatas nedaug atsilieka nuo pasaulinio rekordo, kai iš makaronų pastatytas tiltas svėrė 666.3 kg“, – teigia renginio organizatorius.
Idėja statyti tiltus iš makaronų gimė daugiau nei prieš dešimtmetį
VILNIUS TECH jau daugiau nei dešimt metų vyksta Lietuvos čempionatas „Makaronų tiltai 2022”, kurio organizatoriai – Statybos fakulteto (SF) atstovai. Jo metu atliekami demonstraciniai dalyvių pagamintų tiltų iš makaronų bandymai, siekiant išsiaiškinti, kurios komandos tiltas atlaikys didžiausią apkrovą. Pasak vieno iš renginio organizatorių R. Jakubovskio, pirmieji renginiai buvo skirti tik studentams.
„Iš pradžių jame dalyvaudavo tik VILNIUS TECH studentai. Vėliau tarp dalyvių būdavo ir studentų iš kitų Lietuvos universitetų, todėl renginys tapo Lietuvos čempionatu. Prieš kelerius metus čempionate dalyvavo ir komanda iš Rygos technikos universiteto“, – pastebi VILNIUS TECH docentas.
Jis taip pat pabrėžia, kad pastaraisiais metais su studentais varžosi ir moksleivių komandos iš įvairių Lietuvos mokyklų ir stengiasi pagerinti Lietuvos rekordą.
Kaip pastatyti kuo tvirtesnį tiltą?
„Makaronų tiltai 2022” organizatorius teigia, kad čempionato taisyklės itin paprastos. Pirmoji ir pagrindinė – tiltas turi būti pastatytas tik iš makaronų ir klijų. Antroji – tiltas turi perdengti 1 m tarpatramį.
„Dar vienas svarbus momentas – tiltas, pastatytas iš makaronų, turi būti lengvesnis nei 1 kg. Čempionatą laimi komanda, kurios pastatytas tiltas atlaiko didžiausią apkrovą“, – apie taisykles pasakoja R. Jakubovskis.
Čempionato dalyviai statydami tiltą gali naudoti tik makaronus ir pasirinktos rūšies klijus. Tiesa, pastarųjų tipas dažniausiai išlieka komandų komercine paslaptimi, kuri, neretu atveju, padeda nugalėti.
„Kitas svarbus dalykas – statant tiltą reikia būti itin tiksliems ir kruopštiems. Net ir neatliekant jokių skaičiavimų galima pastatyti tiltus, atlaikančius šimtus kilogramų apkrovos. Geriausios komandos pasitelkia ir skaitinį modeliavimą bei atskirų makaronų rūšių mechaninius bandymus“, – dėmesį atkreipia renginio organizatorius.
„Makaronų tiltai 2022” – kas pasirodė geriausiai?
Gegužės 20 d. VILNIUS TECH vyko „Makaronų tiltai 2022” finalas, kuriame varžėsi 11 komandų iš Šiaulių, Klaipėdos, Troškūnų, Vievio, Kupiškio miestų mokyklų, VILNIUS TECH universiteto bei Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos.
Pirmąją vietą užėmė komanda iš Vievio gimnazijos „Vievio tiltai“, kurios 881 g svėręs tiltas atlaikė 196,7 kg apkrovą. Komanda „Garažas“ iš Šiaulių Simono Daukanto gimnazijos užėmė antrąją vietą. Jos pastatytas tiltas atlaikė 49,3 kg apkrovą. Trečioji vieta atiteko Troškūnų Kazio Inčiūros gimnazijos komandai „Linksmučiai“, kurios konstrukcija atlaikė 28,8 kg apkrovą.
Prizines vietas užėmusios komandos buvo apdovanotos čempionato rėmėjų PST, „Kauno tiltai“, „KG Construction“ bei VILNIUS TECH Statybinių Medžiagų instituto įsteigtais prizais. Šiais metais prizinį fondą sudarė 3 tūkst. eurų.
Alekso Jauniaus nuotraukos.
Pranešimą paskelbė: Neda Černiauskaitė, Vilniaus Gedimino technikos universitetas
Nekilnojamojo turto plėtros bendrovė „Darnu Group“ baigė „Vilniaus verslo parko“ statybas sostinės Gariūnų gatvėje. Į 8200 kv. metrų ploto prekybinių ir sandėliavimo patalpų (angl. stock-office) kompleksą įmonė investavo 13 mln. eurų. „Didžiuliu privalumu čia jau veikiančios ar galimybe įsikurti besidominčios įmonės laiko itin patogią patalpų lokaciją šalia pagrindinių miesto arterijų bei kokybines patalpų charakteristikas, išskiriančias […]
Šiaulių rajone 2024 m. rugsėjo 24 d. oficialiai atidarytas modernus maisto ir virtuvės atliekų perdirbimo cechas, kurio tikslas – efektyviai mažinti atliekų kiekį sąvartynuose bei sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas. Generalinis objekto rangovas – įmonė „RASEINIŲ STATYBA“, įrangą projektavo ir tiekė „UGIRA“. Tokio pobūdžio maisto atliekų apdorojimo cechas – jau antrasis Lietuvoje. Atidarymo ceremonijoje […]
Vilniaus rajone, Didžiojoje Riešėje, gruodžio 6 d. iškilmingai įkasta simbolinė kapsulė, žyminti naujos Šiaurės licėjaus statybų etapo pradžią. Ši inovatyvi ir moderni mokykla ir darželis su baseinu mažiesiems mokytis plaukti jau 2025 m. rugsėjį duris atvers vaikams iš aplinkinių rajonų – Bajorų, Jeruzalės, Didžiųjų Gulbinų, Balsių, Tarandės, Bendorėlių ir kitų sparčiai augančių šiaurinės Vilniaus dalies […]
Ignas Lesauskas, architektūros studijos „nytt“ architektas Iki 2013 m. mažėjęs gyventojų skaičius Palangoje stabilizavosi, o nuo 2018 m. ėmė sparčiai augti. Staiga suaktyvėjo nekilnojamojo turto rinka, o Palangą iš naujo pamėgo ne tik Lietuvos turistai, bet ir vis daugiau naujakurių iš įvairių šalies regionų bei netgi „skaitmeniniai klajokliai“ iš viso pasaulio. Tai nulėmė aktyvi bendruomenė, kuri […]
„Adampolis Group“, įtvirtinusi savo pozicijas kaip oficiali „MAN Truck & Bus“ atstovė Lietuvoje ir Suomijoje, pradeda ambicingą plėtros projektą Kaune. Statomame naujame verslo komplekse bus sutelktos visos įmonių grupės paslaugos, o jame įsikursianti „MAN Truck & Bus Lietuva“ atstovybė taps vienu didžiausių MAN aptarnavimo centrų Europoje. „Adampolis Group“ yra viena didžiausių komercinio transporto bei specialiosios […]
Gruodžio 3 d. jau daugiau nei tris dešimtmečius minima Tarptautinė žmonių su negalia diena. Nors tądien primenama apie būtinybę užtikrinti lygias galimybes kiekvienam visuomenės nariui, taip pat ir viešojoje infrastruktūroje, visuomeniniai pastatai vis dar nėra visiškai pritaikyti judėjimo negalią turintiems žmonėms. Ekspertės Virginija Rimšelienė ir Ramunė Šidlauskaitė atskleidžia, ko būtina imtis norint pagerinti esamą situaciją […]