Pragaištingas vasaris smogė putplasčio kainoms, laukiama lėto atoslūgio

Pragaištingas vasaris smogė putplasčio kainoms, laukiama lėto atoslūgio

Pragaištingas vasaris smogė putplasčio kainoms, laukiama lėto atoslūgio

Du dramatiški įvykiai skirtinguose žemynuose vasario viduryje sukėlė cunamio bangą pasaulio chemijos pramonėje, ir tos bangos neišvengė ir polistireninio putplasčio gamintojai ir vartotojai Lietuvoje.

Vasario 13-17 dienomis Šiaurės Amerikoje siautėjo audra Uri, kurią lydėjo itin didelis speigas, ir būtent jis skaudžiai smogė Teksaso energetikos infrastruktūrai ir šioje valstijoje sukoncentruotiems chemijos pramonės kompleksams. Praktiškai visa gamyba sustojo.

Savaitraštis „Chemical & Engineering News“ kovo 24 d. rašė, kad „praėjus daugiau kaip mėnesiui vis dar vaitojama dėl to, kad  nuolat trūksta polimerų ir kad tai varžo tokias pramonės šakas kaip automobilių gamyba. Chemijos įmonių vadovai sako, kad pramonė į normalų lygį gali negrįžti dar 6 mėnesius.

Tuo tarpu vasario 12 dieną paskelbta, kad prieš dvi dienas didžiulėje Maasvlakte chemijos gamykloje Nyderlanduose įvyko avarija. Dėl mechaninio gedimo uždarytas padalinys, kuriame pagaminama 680 tūkst. tonų stireno per metus. Iki šios dienos gamykla nepaskelbė jokio pranešimo apie tai, kada stireno gamyba gali būti vėl pradėta.

Taip, pasaulyje – žiaurus stireno deficitas

Putplastį EPS sudaro 98 proc. oro ir 2 proc. polistireno. Pagrindinės polistireno sudėtinės medžiagos yra organiniai junginiai stirenas ir pentanas – angliavandeniliai, gaunami iš naftos. Visa tai – chemijos pramonės produktai.

Europoje polistireno gamyba ir suvartojimas yra subalansuoti. Normaliomis sąlygomis, kiek jo pagaminama, tiek praktiškai ir sunaudojama.

Tuo tarpu JAV savo pagamintą stireną daugiausia eksportuoja į Kiniją, kuri po pandemijos sukeltos krizės atsigauna sparčiausiai ir yra labai alkana kuo įvairiausių išteklių.

Tad Europoje ir Jungtinėse Valstijose gamybiniai pajėgumai tuo pačiu metu dramatiškai smuko, o peralkusi Kinija ieško, kur pasistiprinus. Suveikia pasiūlos ir paklausos dėsnis, kainos šauna į viršų.

Tad kokios tos kainos?

Šiemet sukanka 70 metų, kai Vokietijos chemijos koncernas BASF užpatentavo polistireninį putplastį EPS. Dėl itin gerų termoizoliacinių savybių, tvirtumo ir lengvumo EPS naudojimas išplito į kuo įvairiausias žmogaus veiklos sritis. BASF tebelieka vienas didžiausių polistireno tiekėjų pasaulyje.

Arturas Indičianskis, BASF verslo plėtros Šaurės ir Baltijos regone vadovas, iš savo didelės patirties dabartines žaliavų kainas komentuoja ramiai.

“Taip, dabar susidėjo kelios itin nepalankios aplinkybės, kurios nulėmė kuo įvairiausių chemijos pramonės gaminių kainų augimą. Ir anksčiau būdavo jų šuolių, tačiau ilgainiui kainų kalnelius pakeisdavo nuokalnės. Pavyzdžiui, šių metų kovo mėnesio polistireno kainų lygis yra arti, tačiau nepasiekė, 2017 ar 2018 metų kovo lygio. 2017 metai ir pasibaigė gana aukštomis žaliavos kainomis, tačiau 2018 metai – labai žemomis”, – sako A. Indičianskis.

Anot jo, reikėtų pamiršti 2020 metus, kai polistireno kainą žemyn spaudė dėl pasaulinės pandemijos kritusi paklausa, o naftos kaina maždaug prieš metus kurį laiką net buvo neigiama.

EPS surinkimas ir perdirbimas

Polistireninio putplasčio asociacijos (PPA) prezidentas Saulius Skrodenis sako, kad dabartinė padėtis dar kartą ragina rimtai atsigręžti į Europos Žaliąjį kursą ir pasinaudoti jo teikiamomis galimybėmis.

„Putplastis gali būti perdirbtas daug kartų nesikeičiant jo savybėms. Jau kelis dešimtmečius EPS pasaulyje yra perdirbamas ir tampa žaliava, kuri vėl naudojama EPS gaminti. Sutelkę centrinės valdžios, savivaldybių, visų gyventojų pastangas, turime sukurti nacionalinį EPS surinkimo tinklą, kaip yra Danijoje“, –  sako S. Skrodenis.

PPA nariai surenka ir perdirbėjams pateikia jų pagaminto putplasčio atraižas.

Danijos aplinkos apsaugos agentūros užsakymu atlikto tyrimo duomenimis, perdirbant 1 kg EPS, sutaupoma 1,8 kg CO2 palyginti su visiškai naujo EPS gamyba. 

Pranešimą paskelbė: Saulius Skrodenis, Polistireninio putplasčio asociacija

Rekomenduojame

„YIT Lietuva“ atliks kelio šalia Grigiškių remontą – naudą pajus ir vairuotojai, ir gyventojai

„YIT Lietuva“ atliks kelio šalia Grigiškių remontą – naudą pajus ir vairuotojai, ir gyventojai

Darnios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“ pasirašė sutartį su Lietuvos automobilių kelių direkcija dėl rajoninio kelio Grigiškės-Dėdeliškės-Rykantai 6,1 km ilgio ruožo kapitalinio remonto. Šalia Vilniaus esantis ruožas bus išasfaltuotas, o tai reikšmingai pagerins eismo sąlygas kelyje ir padės spręsti aplinkiniams gyventojams aktualias dulkių taršos ir triukšmo problemas. Kelio remonto darbus planuojama užbaigti iki […]

Viena esminių elektros instaliacijos klaidų: daro dauguma, bet apie pasekmes nesusimąsto

Viena esminių elektros instaliacijos klaidų: daro dauguma, bet apie pasekmes nesusimąsto

Patikimai veikiantys buitiniai ir kiti elektros prietaisai namuose – komfortas, kuris prasideda sulig tvarkinga būsto elektros instaliacija. Tačiau neretai apie tai nepagalvojama ir į elektros darbus žiūrima aplaidžiai, ypač kuriantis naujame būste arba atliekant kapitalinį remontą. Tad kokių esminių klaidų derėtų vengti, kokių taisyklių reikėtų paisyti ir kokiomis prevencinėmis priemonės rekomenduojama pasirūpinti, kad viskas namuose […]

Vilniaus m. savivaldybės darbuotojams suteiktos išsamios NŽT specialistų konsultacijos

Vilniaus m. savivaldybės darbuotojams suteiktos išsamios NŽT specialistų konsultacijos

Pastaruoju metu padaugėjo asmenų skundų dėl Vilniaus miesto savivaldybės nevykdomų ar vėluojamų atlikti užduočių Žemėtvarkos planavimo dokumentų rengimo informacinėje sistemoje (ŽPDRIS) dėl žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų rengimo. Žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų parengimas teisės aktų nustatytu laiku ir be vėlavimų yra svarbus daugeliui Vilniaus gyventojų ir verslo atstovų, todėl šiai problemai spręsti […]

Kaip keistųsi situacija, jeigu liftai atitiktų vartotojų poreikius

Kaip keistųsi situacija, jeigu liftai atitiktų vartotojų poreikius

iftai yra sritis, kurioje susipina verslo ir vartotojų interesai bei techninis ir teisinis reglamentavimas. Ir visa tinkamai veiks tik tuomet, kai dėmesio centre pirmiausia bus žmogaus siekis judėti saugiai, lengviau ir paprasčiau. Liftas žmogaus judėjimą turi daryti paprastesnį. Tą suprato lifto prototipą sukūrę dar senovės Romos, Egipto gyventojai. Antroje 20 a. pusėje imta kalbėti apie […]