Kokybiška kelio danga – nuo saugumo iki tvarumo: kaip užtikrinti visas reikiamas savybes?

1

Kokybiška kelio danga – nuo saugumo iki tvarumo: kaip užtikrinti visas reikiamas savybes?

Kelių dangos kokybė neabejotinai turi didelės įtakos automobilių eismo saugumui, ekonomiškumui ir tvarumui. Tačiau kokiais būdais užtikrinamos reikiamos kelio dangos savybės ir kokių naujovių esama šioje srityje?

Kokybė priklauso nuo daugelio faktorių

Tvarių miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovės „YIT Lietuva“ infrastruktūros verslo vadovas Aurelijus Braželis sako, kad kelio dangos kokybė ir tvarumas priklauso nuo daugelio faktorių – teisingai apskaičiuotos ir suformuotos techninės užduoties, atsakingai parengto ir įgyvendinto projekto, savalaikės ir tinkamos kelio priežiūros.

„Tai yra pagrindinės sąlygos norint turėti tinkamą infrastruktūrą patogiam ir saugiam susisiekimui kelių transportu. Konkrečius reikalavimus kelio dangoms yra patvirtinusi Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Specialius reikalavimus kelių dangoms turi ir miestų savivaldybės. Rangovų tikslas – užtikrinti šių reikalavimų atitikimą. Dauguma šiuo metu Lietuvoje galiojančių kelio dangų standartų ir reikalavimų yra perimti iš taikomų Vokietijoje.

Daugeliu atvejų tinkamai įgyvendinus, anksčiau minėtus  reikalavimus, galima užtikrinti aukštą kelio dangų kokybę. Siekiant šio tikslo ne mažiau svarbus yra laboratorijos vaidmuo atliekant tyrimus, bandymus ir matavimus. „YIT Lietuva“ akredituota laboratorija yra aprūpinta tinkamomis patalpomis, dirba kvalifikuoti specialistai,  turi modernią įrangą skirtą dirbti stacionariose patalpose ir tiesybos objektuose, o naudojami bandymų ir matavimo metodai padeda užtikrinti kokybišką galutinį rezultatą. Laboratorija nuolat dalyvauja palyginamuosiuose bandymuose su Lietuvos ir ES laboratorijomis“, – sako A. Braželis.

Vieno geriausio sprendimo nėra

Savo ruožtu Lietuvos automobilių kelių direkcijos specialistai sako, kad vienos svarbiausių kelio dangos savybių yra jos stipris, lygumas, paviršiaus atsparumas slydimui. Visgi konkretūs reikalavimai skirtingoms dangoms pagal poreikį gali kisti. Pavyzdžiui, 2018 metais atsižvelgus į naujas technologines galimybes Lietuvoje buvo atnaujinti reikalavimai kelio dangos lygumui. Šiai dangos savybei numatyti aukštesni reikalavimai, kuriuos įgyvendinti praktikoje sudėtingiau

„Vieno visiems atvejams tinkamo ir ekonomiškai pagrįsto kelio dangos techninių savybių rinkinio nėra. Reikalavimai priklauso nuo esamų ar planuojamų eismo apkrovų kelyje, o taip pat klimato, geologinių, finansinių ir kitų sąlygų. Nors technologiniai sprendimai grindžiami tais pačiais moksliniais tyrimais, tačiau visuomet derinami prie vietos sąlygų. Dėl to sprendimai, kurie tinka, pavyzdžiui, Švedijoje, nebūtinai tiks Lietuvoje. Konkretūs reikalavimai Lietuvos kelių dangoms yra išdėstyti kelių projektavimo taisyklėse“, – komentuoja Lietuvos automobilių kelių direkcijos specialistai.

Inovacijų netrūksta

Tuo metu A. Braželis pabrėžia, kad kelių dangų technologijų srityje šiandien netrūksta inovacijų, tačiau, norint jas pritaikyti, viešuosiuose pirkimuose reikėtų nesivadovauti vien tik kainos kriterijumi. Dėl šios priežasties inovatyviausi sprendimai Lietuvoje dažnai nėra įgyvendinami.

„Europoje jau įgyvendintas ne vienas projektas, kuomet kelių dangos šildymui pasitelkiama geoterminė šiluma. Ji šildo automobilių stovėjimo aikšteles, įvažiavimus ir išvažiavimus į kelius, kitas sunkiau valomas vietas. Taip pat egzistuoja išmaniosios kelių ženklinimo technologijos – dažytos juostos per dieną nuo saulės šviesos įsikrauna ir naktį šviečia nenaudodamos elektros. Eksperimentuojama ir su oro gūsiais, kuriuos sukelia pravažiuojantys automobiliai, panaudojimu aprūpinant kelio apšvietimo sistemas energija, bet viso to Lietuvoje turbūt dar teks palaukti“, – sako A. Braželis.

Vis daugiau dėmesio tenka tvarumui

Visgi, anot eksperto, naujovės kelio darbų srityje Lietuvos taip pat neaplenkia. Daug dirbama antrinio medžiagų panaudojimo srityje. Pavyzdžiui, vykdant kelio darbus jau yra įprastas antrinis asfalto granulių, šlako, perdirbtų padangų gumos miltų ir pan. panaudojimas.

„Kelio darbų ir kelių eksploatavimo tvarumas bei poveikio aplinkai mažinimas kovojant su klimato kaita tampa vis svarbesniais aspektais, kuriems skiriama vis daugiau dėmesio. Visgi pirmiausiai kelio danga turi būti saugi, kad bet kokiomis oro sąlygomis būtų užtikrintas geras sukibimas  ir  trumpiausias įmanomas stabdymo kelias. Pageidautina, kad danga taip pat būtų komfortiška ir tyli. Žinoma, kiekvienu atveju svarbu dangos kokybė ir ilgaamžiškumas. Visus šiuos faktorius šiandien tikrai įmanoma suderinti“, – tvirtina A. Braželis.

Pranešimą paskelbė: Karolis Adamonis, UAB „INK agency“

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Brangstantys energetikos ištekliai skatina verslą kraustytis į tvaresnius pastatus

Brangstantys energetikos ištekliai skatina verslą kraustytis į tvaresnius pastatus

Brangstantys energetikos ištekliai ir infliacija skatina verslą priimti kaštų mažinimo sprendimus, vienas iš jų – įsikurti tvarumo standartus atitinkančiose patalpose, kurios pasižymi ne tik darbuotojams palankesne aplinka, bet ir optimaliomis energetinių išteklių sąnaudomis. Šiuo metu Lietuvoje iš viso yra 154 pagal tarptautinius tvarumo standartus sertifikuoti pastatai, jų skaičius nuosekliai auga. Per praėjusius metus šalyje sertifikuoti apie […]

Kaip senas padangas paversti aktualiu statybos sprendimu

Kaip senas padangas paversti aktualiu statybos sprendimu

Įmonė „Ekobazė“ verčiasi atliekų tvarkymu, tačiau prieš porą metų rinkai pateikė naują prekinį ženklą EKOFINA, kuris pretenduoja aktyviai dalyvauti žiedinėje ekonomikoje: įmonė iš atliekų gamina inovatyvius, pažangius ir aktualius gaminius, kurie taip pat naudojami ir statyboje. Garso izoliavimas ir akustinio komforto sukūrimas yra viena iš didžiausių statybos sektoriaus problemų. Statytojams aktualios medžiagos, padedančios užtikrinti privalomą […]

Kelių direkcijos atstovai susitiko su  projektuotojais, kad būtų paspartinti tilto per Nevėžį tvarkymo darbai

Kelių direkcijos atstovai susitiko su projektuotojais, kad būtų paspartinti tilto per Nevėžį tvarkymo darbai

Šiandien, vasario 3 d., AB Lietuvos automobilių kelių direkcijoje įvyko susitikimas su projektuotojais dėl terminų pagreitinimo projektuojant tiltą per Nevėžį Kėdainiuose (valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 1906 Aukštutiniai Kaniūkai–Babtai–Labūnava–Kėdainiai 44,339 km), kurio sija šią savaitę įgriuvo į upę, ir veiksmų plano sprendžiant susiklosčiusią situaciją. Sutarta, kad projektuotojai kitą savaitę pateiks galimus terminus ir veiksmus. Šiuo […]

„Luminor“ bankas finansuoja slaugos namus netoli Jurbarko

„Luminor“ bankas finansuoja slaugos namus netoli Jurbarko

„Luminor“ bankas įmonei „Sematix“ paskolino 2,25 mln. eurų reabilitacijos paslaugas teikiantiems slaugos namams statyti. Įmonė netoli Jurbarko, Klausučiuose, rekonstruoja apleistą pastatą ir kuria modernius namus, kuriuose bus teikiamos apgyvendinimo ir sveikatinimo paslaugos vyresnio amžiaus žmonėms. Finansavimas šiam projektui skirtas su 50 proc. „Invegos“ garantija. UAB „Sematix“ Jurbarke vysto kelių milijonų eurų vertės slaugos namų investicinį […]

„Citus“ ekspertai: žemas rinkos startas ir paklausos spyruoklė

„Citus“ ekspertai: žemas rinkos startas ir paklausos spyruoklė

Išankstiniais NT paslaugų kompanijos „Citus“ analitikų duomenimis, metai Vilniaus ir Kauno būsto rinkose prasidėjo nuosaikiai – viso abiejuose miestuose sudaryta apie 200 sandorių. Ekspertai vertina, kad dabartinėmis aplinkybėmis kitokio rezultato tikėtis ir nebuvo galima, rinka tam ruošėsi, tačiau įspėja apie galimas įtampas rinkai atsigaunant. Vilniaus pirminėje būsto rinkoje susitarta dėl 151 naujo būsto (butų ir […]

Naujasis išvykimo terminalas Vilniaus oro uoste iš arčiau: apie projekto būtinybę, inovacijas keleivių patirčiai gerinti ir kas laukia jį pastačius ateityje

Naujasis išvykimo terminalas Vilniaus oro uoste iš arčiau: apie projekto būtinybę, inovacijas keleivių patirčiai gerinti ir kas laukia jį pastačius ateityje

Kartu su naujojo išvykimo terminalo Vilniaus oro uoste statybų pradžia Lietuvos oro uostai atvers ir naują veiklos puslapį. Pasak Arno Dūmano, Lietuvos oro uostų operacijų ir infrastruktūros departamento vadovo, naujasis terminalas bus moderniausias oro uosto terminalas ne tik Lietuvos tinkle, bet ir visame Baltijos šalių regione, o šio projekto pabaiga ateityje leis tęsti esamų terminalų […]