Kokybiška kelio danga – nuo saugumo iki tvarumo: kaip užtikrinti visas reikiamas savybes?

1

Kokybiška kelio danga – nuo saugumo iki tvarumo: kaip užtikrinti visas reikiamas savybes?

Kelių dangos kokybė neabejotinai turi didelės įtakos automobilių eismo saugumui, ekonomiškumui ir tvarumui. Tačiau kokiais būdais užtikrinamos reikiamos kelio dangos savybės ir kokių naujovių esama šioje srityje?

Kokybė priklauso nuo daugelio faktorių

Tvarių miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovės „YIT Lietuva“ infrastruktūros verslo vadovas Aurelijus Braželis sako, kad kelio dangos kokybė ir tvarumas priklauso nuo daugelio faktorių – teisingai apskaičiuotos ir suformuotos techninės užduoties, atsakingai parengto ir įgyvendinto projekto, savalaikės ir tinkamos kelio priežiūros.

„Tai yra pagrindinės sąlygos norint turėti tinkamą infrastruktūrą patogiam ir saugiam susisiekimui kelių transportu. Konkrečius reikalavimus kelio dangoms yra patvirtinusi Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Specialius reikalavimus kelių dangoms turi ir miestų savivaldybės. Rangovų tikslas – užtikrinti šių reikalavimų atitikimą. Dauguma šiuo metu Lietuvoje galiojančių kelio dangų standartų ir reikalavimų yra perimti iš taikomų Vokietijoje.

Daugeliu atvejų tinkamai įgyvendinus, anksčiau minėtus  reikalavimus, galima užtikrinti aukštą kelio dangų kokybę. Siekiant šio tikslo ne mažiau svarbus yra laboratorijos vaidmuo atliekant tyrimus, bandymus ir matavimus. „YIT Lietuva“ akredituota laboratorija yra aprūpinta tinkamomis patalpomis, dirba kvalifikuoti specialistai,  turi modernią įrangą skirtą dirbti stacionariose patalpose ir tiesybos objektuose, o naudojami bandymų ir matavimo metodai padeda užtikrinti kokybišką galutinį rezultatą. Laboratorija nuolat dalyvauja palyginamuosiuose bandymuose su Lietuvos ir ES laboratorijomis“, – sako A. Braželis.

Vieno geriausio sprendimo nėra

Savo ruožtu Lietuvos automobilių kelių direkcijos specialistai sako, kad vienos svarbiausių kelio dangos savybių yra jos stipris, lygumas, paviršiaus atsparumas slydimui. Visgi konkretūs reikalavimai skirtingoms dangoms pagal poreikį gali kisti. Pavyzdžiui, 2018 metais atsižvelgus į naujas technologines galimybes Lietuvoje buvo atnaujinti reikalavimai kelio dangos lygumui. Šiai dangos savybei numatyti aukštesni reikalavimai, kuriuos įgyvendinti praktikoje sudėtingiau

„Vieno visiems atvejams tinkamo ir ekonomiškai pagrįsto kelio dangos techninių savybių rinkinio nėra. Reikalavimai priklauso nuo esamų ar planuojamų eismo apkrovų kelyje, o taip pat klimato, geologinių, finansinių ir kitų sąlygų. Nors technologiniai sprendimai grindžiami tais pačiais moksliniais tyrimais, tačiau visuomet derinami prie vietos sąlygų. Dėl to sprendimai, kurie tinka, pavyzdžiui, Švedijoje, nebūtinai tiks Lietuvoje. Konkretūs reikalavimai Lietuvos kelių dangoms yra išdėstyti kelių projektavimo taisyklėse“, – komentuoja Lietuvos automobilių kelių direkcijos specialistai.

Inovacijų netrūksta

Tuo metu A. Braželis pabrėžia, kad kelių dangų technologijų srityje šiandien netrūksta inovacijų, tačiau, norint jas pritaikyti, viešuosiuose pirkimuose reikėtų nesivadovauti vien tik kainos kriterijumi. Dėl šios priežasties inovatyviausi sprendimai Lietuvoje dažnai nėra įgyvendinami.

„Europoje jau įgyvendintas ne vienas projektas, kuomet kelių dangos šildymui pasitelkiama geoterminė šiluma. Ji šildo automobilių stovėjimo aikšteles, įvažiavimus ir išvažiavimus į kelius, kitas sunkiau valomas vietas. Taip pat egzistuoja išmaniosios kelių ženklinimo technologijos – dažytos juostos per dieną nuo saulės šviesos įsikrauna ir naktį šviečia nenaudodamos elektros. Eksperimentuojama ir su oro gūsiais, kuriuos sukelia pravažiuojantys automobiliai, panaudojimu aprūpinant kelio apšvietimo sistemas energija, bet viso to Lietuvoje turbūt dar teks palaukti“, – sako A. Braželis.

Vis daugiau dėmesio tenka tvarumui

Visgi, anot eksperto, naujovės kelio darbų srityje Lietuvos taip pat neaplenkia. Daug dirbama antrinio medžiagų panaudojimo srityje. Pavyzdžiui, vykdant kelio darbus jau yra įprastas antrinis asfalto granulių, šlako, perdirbtų padangų gumos miltų ir pan. panaudojimas.

„Kelio darbų ir kelių eksploatavimo tvarumas bei poveikio aplinkai mažinimas kovojant su klimato kaita tampa vis svarbesniais aspektais, kuriems skiriama vis daugiau dėmesio. Visgi pirmiausiai kelio danga turi būti saugi, kad bet kokiomis oro sąlygomis būtų užtikrintas geras sukibimas  ir  trumpiausias įmanomas stabdymo kelias. Pageidautina, kad danga taip pat būtų komfortiška ir tyli. Žinoma, kiekvienu atveju svarbu dangos kokybė ir ilgaamžiškumas. Visus šiuos faktorius šiandien tikrai įmanoma suderinti“, – tvirtina A. Braželis.

Pranešimą paskelbė: Karolis Adamonis, UAB „INK agency“

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Naujas kvietimas daugiabučių „mažajai renovacijai“ – jau kitą savaitę

Naujas kvietimas daugiabučių „mažajai renovacijai“ – jau kitą savaitę

Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) liepos 24 d., trečiadienį, planuoja skelbti naują 20 mln. eurų vertės kvietimą daugiabučių namų vidaus šildymo ir karšto vandens sistemų modernizavimui, vadinamam „mažąja renovacija“. Galimybė modernizuoti namo šilumos ir karšto vandens sistemas ir reikšmingai susimažinti išlaidas už energiją – itin laukiama daugiabučių gyventojų visoje Lietuvoje. Naujame kvietime – ir atnaujintos, palankesnės […]


Patalpų nuoma aukštos infliacijos sąlygomis – kas teisus?

Patalpų nuoma aukštos infliacijos sąlygomis – kas teisus?

Pastaraisiais metais verslams teko susidurti su procesais, kurie itin stipriai paveikė sutartis tarp partnerių ar net sukėlė rimtų ginčų. Vienas iš jų – neseniai žiniasklaidoje nuskambėjęs nesutarimas tarp UAB „Krasta Auto“ ir UAB „OZO 10A” dėl pernai metais pasikeitusios patalpų nuomos kainos. Nors taškas šioje byloje dar nepadėtas, tačiau verslai gali rasti, ko iš šios […]


Vilniaus Lazdynų baseinas kvies ir pasyviam poilsiui – skelbiamas konkursas SPA zonai įrengti

Vilniaus Lazdynų baseinas kvies ir pasyviam poilsiui – skelbiamas konkursas SPA zonai įrengti

Lazdynų baseinas jau kitąmet taps dar patrauklesnis lankytojams – jame bus ne tik sportinis plaukimo baseinas, bet ir moderni sveikatingumo (SPA) zona. Vilniaus vystymo kompanija kviečia rangovus dalyvauti šios zonos įrengimo konkurse. Remonto rangos darbai bus atliekami esamo Lazdynų baseino pastate, kuris oficialiai duris atvėrė 2023 m. vasarį ir nuo tada yra vienas iš svarbiausių […]


Vilniuje atidarytas naujas verslo centras „Vestum“: išskirtinė lokacija judriam verslui

Vilniuje atidarytas naujas verslo centras „Vestum“: išskirtinė lokacija judriam verslui

Vilniaus vakarinėje dalyje, šalia Buivydiškių tvenkinio, pradeda veikti modernus penkių aukštų biurų pastatas „Vestum“. Įsikūręs ties viena pagrindinių sostinės sankryžų, kur susikerta Šiaurinė gatvė ir Vakarinis aplinkkelis, naujasis verslo centras ypač domina nuo senamiesčio ir centro spūsčių pavargusius verslo atstovus, kurių veikloje svarbus greitas ir patogus judėjimas. Savo lokacija išsiskiriantis biurų parkas pritaikytas įvairaus dydžio […]


Būsto renovacija – tik dalis sprendimo. Kaip sutaupyti dar daugiau energijos?

Būsto renovacija – tik dalis sprendimo. Kaip sutaupyti dar daugiau energijos?

Aplinkos projektų valdymo agentūros duomenimis, šiuo metu Lietuvoje renovuojama per 1200 daugiabučių, o jau surenovuota – kiek daugiau nei 3700. Tai siekia vos 12,4 proc. šalies daugiabučių, tad norint pasiekti klimato kaitos padarinių švelninimo tikslus, būtina spartinti renovacijos tempą. Atnaujinti daugiabučiai naudoja mažiau energijos šildymui, tad su tuo susijusios anglies dvideginio emisijos mažėja. Tačiau yra […]


Ignalinos atominė elektrinė pasirašė daugiau kaip 37 mln. eurų vertės sutartis su tarptautinėmis kompanijomis dėl sudėtingiausių išmontavimo darbų

Ignalinos atominė elektrinė pasirašė daugiau kaip 37 mln. eurų vertės sutartis su tarptautinėmis kompanijomis dėl sudėtingiausių išmontavimo darbų

Šių metų liepos pradžioje VĮ Ignalinos atominė elektrinė (toliau – IAE) sudarė 32,4 mln. eurų rangos sutartį su „Westinghouse Electric Sweden AB“ (vedantysis partneris) ir „Westinghouse Electric Spain, S.A.U“ dėl  abejose atominės elektrinės energijos blokuose esančių technologinių įrenginių – garo būgnų – separatorių  ir susijusių sistemų išmontavimo darbų vykdymo. Taip pat šių metų birželio gale […]