Elektromobilių įkrovimo stotelės: kokias galimybes turi daugiabučių namų gyventojai?

Elektromobilių įkrovimo stotelės: kokias galimybes turi daugiabučių namų gyventojai?

Nors elektromobilių naudojimas Lietuvoje kasmet auga, vienas iš didžiausių iššūkių, su kuriuo susiduria daugiabučių namų gyventojai, yra elektromobilių įkrovimo infrastruktūros prieinamumas. Kokias galimybes turi vairuotojai, gyvenantys daugiabutyje, pasakoja daugiabučių priežiūra ir administravimu užsiimančios „Civinity Namai“ Vilniuje vadovas Tadas Kuznecovas ir elektromobilių krovimo sprendimą gyventojams bei verslui siūlančio „Inbalance grid“ vadovas Simonas Stankus.

Elektromobilių įkrovimo stotelių poreikis auga 

Valstybinės įmonės „Regitra“ duomenimis šių metų balandžio mėnesį Lietuvoje registruotų grynųjų elektromobilių ir hibridinių elektromobilių skaičius siekia 22 tūkst., daugiausiai iš jų registruoti Vilniaus ir Kauno apskrityse.

Augant elektromobilių populiarumui, jų įkrovimo klausimas daugiabučiuose namuose tampa itin aktualus ir vis daugiau gyventojų kreipiasi dėl galimybių jas įrengti:

„Eurostat duomenimis daugiau kaip pusę visų Lietuvos gyventojų gyvena daugiabučiuose namuose. Elektromobilių krovimas jų gyventojams nėra toks paprastas kaip individulių namų savininkams. Daugiau galimybių turi tie gyventojai, kuriems priklauso automobilio stovėjimo vieta, o kitiems lieka alternatyva automobilį krauti arčiausiai namų esančioje viešoje įkrovimo stotelėje,“ – sako „Inbalance grid“ atstovas.

Galimybės turintiems nuosavą automobilio stovėjimo vietą

Turintys automobilių stovėjimo vietą daugiabučio kieme, požeminėje aikštelėje ar garaže gali įsirengti elektromobilio įkrovimo stotelę keliais būdais.

Pasak S. Stankaus, vienas populiariausių iš jų – įkrovimo stotelę jungti prie savo buto elektros įvado. Tokiu atveju stotelė prijungiama prie butui priklausančios skaitliuko, o siekiant sureguliuoti elektros įtampos šuolius kraunant automobilį pastatomas tam skirtas balansavimo įrenginys. Tokiu atveju kraunant automobilį ir namuose naudojant kitus prietaisus, reikalaujančius daugiau elektros energijos, automobilio krovimas automatiškai laikinai sustabdomas.

Jeigu butui priklausantis elektros skaitliukas yra labai toli nuo automobilio stovėjimo vietos, įkrovimo stotelės pajungimas prie jo tampa neįmanomas. Tokiu atveju gyventojai gali pasinaudoti „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) paslauga ir įsirengti papildomą skaitliuką arčiau automobilio stovėjimo vietos. Tokiu atveju gyventojas turi du elektros suvartojimo planus ir už suvartotą elektros energiją bute bei įkrovimo stotelėje moka atskirai. 

Trečias galimas kelias – naudoti daugiabučio bendrųjų patalpų elektros įvadus, kuomet įkrovimo stotelė prijungiama prie bendrosios reikmėms skirto elektros įvado, išvedamas papildomas skaitliukas, skirtas stotelės suvartotai elektrai apskaityti. Šiuo atveju taip pat statomas balansavimo įrenginys tam, kad automobilis nesikrautų elektros energiją naudojant bendrosios reikmėms, pavyzdžiui, atsidarant automatiniams garažo vartams.

Pasak „Inbalance grid“ atstovo, tokias alternatyvas turi ir tie gyventojai, kuriems automobilio stovėjimo aikštelė nors ir nepriklauso nuosavybės teise, bet jie ją valdo kitu pagrindu, pavyzdžiui, pagal nuomos sutartį.

„Tokiu atveju visi elektromobilio įkrovimo stotelės įrengimo veiksmai turi būti atliekami automobilio stovėjimo aikštelės savininko, kuris vėliau pastatytą stotelę perduoda nuomininkui valdyti kartu su stovėjimo aikštelės vieta,“ sako S. Stankus. 

Apie ketinamą įrengti stotelę reikia informuoti administratorių

Įrengiant elektromobilio įkrovimo stotelę ji prijungiama prie daugiabučio namo elektros inžinerinių tinklų, už kurių priežiūrą ir techninę būklę atsako daugiabučio namo techninis prižiūrėtojas arba bendrija.

Dėl to už pastato techninę būklę atsakingas asmuo prieš pradedant įkrovimo stotelės įrengimo darbus turi įvertinti planuojamų darbų atitikimą elektrosaugos ir priešgaisrinės saugos reikalavimams:

„Administratorius turi įvertinti įkrovimo stotelės įrengimo galimybes atsižvelgiant į ketinamą naudoti elektros galią, nustatyti, ar tam yra tinkamas ketinamas naudoti elektros kabelis, taip pat atlikti elektrofizikinius matavimus,“ – sako „Civinity Namai“ atstovas.

Pasak T. Kuznecovo, ar įkrovimo stotelės įrengimas bus derinamas su administratoriumi labiausiai priklauso nuo to, kokius rangovus pasirinks gyventojas:

„Tvarkingai veikiančios įmonės prašo administratorių leidimo stotelei statyti, tačiau vis dar pasitaiko ir daug bendrovių, kurios ignoruoja įrengimo derinimo su administratoriumi etapą. Tokiu atveju pastato inžinerines sistemas, įskaitant elektros instaliaciją, prižiūrintys asmenys nesužino apie atliktus darbus ir padidėjusį elektros poreikį name,“ – sako T. Kuznecovas.

Įkrovimo stotelių įrengimui suteikiama valstybės parama

Siekiant skatinti elektromobilių įsigijimą gyventojams siūloma valstybės parama privačiai elektromobilių įkrovimo infrastruktūrai, kuri įrengiama daugiabučio namo kiemuose, automobilių stovėjimo aikštelėse ar garažuose.

Parama gali pasinaudoti visi fiziniai asmenys, automobilio stovėjimo vietą valdantys nuosavybės, panaudos ar nuomos pagrindu. Tokie vietoje įsirengus automobilio įkrovimo stotelę valstybė finansuoja nuo 45 proc. iki 60 proc.  įrengimo kainos, priklausomai nuo stotelės galingumo.

Pasak „Inbalance grid“ vadovo, parama skiriama padengti ne tik pačios įkrovimo stotelės įsigijimo išlaidoms, bet ir dinaminio galios valdymo įrangos įsigijimo, priedų, taip pat jų įrengimo išlaidoms padengti. Tiesa, ši parama galioja tik tiems gyventojams, kurie įsigyja naują, o ne naudotą, įrangą.

Taip pat valstybės parama gali pasinaudoti ir bendrijos. Jeigu įkrovimo stotelė prijungiama prie bendrosios reikmėms skirto elektros įvado, parama įkrovimo stotelės įrengimui bendrijai siekia net 80 proc.

Gatvėje automobilius laikančių gyventojų galimybės apsiriboja viešomis įkrovimo stotelėmis

Nepaisant to, kad šalia namo yra numatytos automobilių stovėjimo vietos ir gyventojams yra suteiktas leidimas čia statyti automobilius, juose įrengti automobilių įkrovimo stoteles gyventojai savo iniciatyva negali. Šios automobilių stovėjimo vietos priklauso savivaldybei, todėl sprendimą dėl stotelės įrengimo gali priimti tik jos atstovai.

Pasak „Inbalance grid“ atstovo, Lietuvos didžiuosiuose miestuose, ypač Vilniuje, elektromobilių įkrovimo stotelių tinklas plečiasi: jų daugėja ne tik miestuose tam specialiai įrengiamose stovėjimo aikštelėse, bet ir šalia prekybos centrų ir kitų dažnai lankomų vietų. 

„Mes statome elektromobilių įkrovimo stoteles prie parduotuvių, verslo centrų, kitaip tariant, tose vietose, kur žmonės leidžia laiką ir gali tuo pačiu metu saugiai įkrauti savo elektromobilį filmuojamoje ir apšviestoje stovėjimo aikštelėje. Matome, kad ši galimybė yra ypač aktuali gyventojams, kurie neturi jiems skirtos automobilio stovėjimo aikštelės daugiabučiame name,“ – sako S. Stankus.

Pranešimą paskelbė: Venta Jackaitė, Civinity LT, UAB

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Vasaros karščiai: kaip išmanieji namai leidžia lengviau prisitaikyti?

Vasaros karščiai: kaip išmanieji namai leidžia lengviau prisitaikyti?

Kiekvienais metais patiriame vasaros karščius, kurie dėl klimato kaitos darosi ne tik ilgesni, bet ir intensyvesni. Todėl patalpų vėsinimas tampa ypač aktualus, tačiau tradiciniai, primityviai valdomi oro kondicionavimo būdai yra susiję su didelėmis energijos sąnaudomis. Būtent čia gali padėti išmaniųjų namų sistemos, kurios leidžia ne tik efektyviau kontroliuoti patalpų temperatūrą, bet ir suteikia keletą papildomų […]


Architektai kviečiami siūlyti idėjas naujam darželiui Vilniaus Jeruzalės rajone

Architektai kviečiami siūlyti idėjas naujam darželiui Vilniaus Jeruzalės rajone

Vilniaus Jeruzalės rajone esantis sklypas ties Braškių ir Maumedžių gatvių sankryža taps naujo vaikų darželio erdve – skelbiamas atviras jo architektūrinio projekto konkursas. Darželis bus statomas 0,50 ha plote. Pastato bendras plotas sieks apie 2600 m². Planuojamas bendras darželio ugdytinių skaičius – daugiau nei 140 vaikų. Jame bus ne mažiau nei 8 grupės. Skaičiuojama, kad […]


„Luminor“ skolina prekybos slėnio „Nordika“ valdytojui beveik 38  milijonus eurų

„Luminor“ skolina prekybos slėnio „Nordika“ valdytojui beveik 38 milijonus eurų

Vilniuje įsikūrusį prekybos slėnį „Nordika“ valdančiai bendrovei „Nordika Prekybos Slėnis“ bankas „Luminor“ skolina 37,7 milijono eurų.  Ilgalaike banko paskola finansuoti ankstesni bendrovės įsipareigojimai kitai kredito įstaigai, beveik 10 mln. eurų iš šios paskolos bus skirta naujų projektų plėtojimui.  Projekto bendrovė „Nordika Prekybos Slėnis“ priklauso Estijos kapitalo investicijų į NT fondų valdytojui „Summus Capital“, kur Lietuvoje, […]


Pusė visų daugiabučių avarijų kyla dėl užkimštos kanalizacijos: papasakojo, kokių keisčiausių daiktų yra radę nuotėkų vamzdynuose

Pusė visų daugiabučių avarijų kyla dėl užkimštos kanalizacijos: papasakojo, kokių keisčiausių daiktų yra radę nuotėkų vamzdynuose

Kanalizacijos avarijos – dažna ir itin nemaloni avarija daugiabučiuose namuose: net 50 proc. visų daugiabučiuose kylančių avarijų yra susijusios su nuotėkų vamzdynais. Kodėl šios avarijos kyla ir kaip jų išvengti pasakoja daugiabučių priežiūra ir administravimu užsiimančios „Civinity Namai“ regiono vadovas Deividas Karalius. Pusė visų avarijų daugiabučiuose kyla dėl užkimštos kanalizacijos Pasak „Civinity Namai“ atstovo, apie […]


Prestižinių vilų kompleksui Marbeljoje „Evernord“ fondas pritraukė 8,5 mln. eurų investuotojų lėšų

Prestižinių vilų kompleksui Marbeljoje „Evernord“ fondas pritraukė 8,5 mln. eurų investuotojų lėšų

„Evernord Asset Management“ įsteigtas fondas „Evernord Marbella Property Fund I“ pirmuoju lėšų pritraukimo etapu projektui Ispanijos kurortiniame Marbeljos regione pritraukė 8,5 mln. eurų investuotojų lėšų. Pirmuoju etapu pritrauktos lėšos bus skirtos 1,16 ha ploto sklypui prestižiniame Marbeljos Cascada Camojan rajone įsigyti. Projekto metu sklypą ketinama padalinti į 6 mažesnius sklypus, kuriuose bus projektuojamos maždaug 1000 […]


KTU atsižvelgia į studentų poreikius – kaip per dešimtmetį pasikeitė universiteto veidas?

KTU atsižvelgia į studentų poreikius – kaip per dešimtmetį pasikeitė universiteto veidas?

Šiais metais grįžtančius į paskaitas studentus, ar visiškai naują gyvenimo etapą Kaune pradedančius pirmakursius Kauno technologijos universitetas (KTU) pasitiks pasikeitęs. Šiemet užbaigta Studentų gatvės rekonstrukcija, taip pat šiuo metu daug dėmesio skiriama bendrabučių atnaujinimui, pastatų modernizavimui ir saulės elektrinių įrengimui. Be to, atnaujintose erdvėse studentai galės rinktis iš daugybės laisvalaikio praleidimo galimybių – sporto, meno, […]