„Via Lietuva“ šią savaitę planuoja skelbti viešąjį pirkimą dėl elektroninės kelių rinkliavos (e-tolling) sistemos nuomos. Šis modelis leidžia greičiau ir efektyviau įdiegti sistemą, pasitelkiant tarptautinę praktiką. Tokiu būdu siekiama užtikrinti skaidrų, modernų ir aukštus kibernetinio saugumo reikalavimus atitinkantį komercinių kelių naudotojų apmokestinimą.
Pasirinkusi nuomos modelį, „Via Lietuva“ siekia pasinaudoti jau sukurtais ir ištobulintais technologiniais sprendimais, kuriuose jau ištaisytos pradinės klaidos, taip išvengiant rizikų, būdingų naujų sistemų kūrimui. Tokie sprendimai sudaro prielaidas projektą įgyvendinti greičiau – išvengiant ilgo sistemos kūrimo, pilotavimo ar testavimo laikotarpio. Be to, nuomojantis paslaugą, atsisakoma būtinybės pačiai institucijai kaupti specifines kompetencijas ar palaikyti technologinę sistemą viduje – tai tampa paslaugos tiekėjo atsakomybe.
„Šiandienos ekonominė ir technologinė logika rodo, kad kurti tokią sistemą nuo pradžių – ne tik brangu, bet ir rizikinga. Rinkoje jau egzistuoja ištobulinti, funkcionuojantys e-tolling sprendimai, kuriuos galime pritaikyti Lietuvos poreikiams greičiau, saugiau ir efektyviau. Nuoma leidžia įsigyti pažangiausią sprendimą šiandien ir turėti lankstumo jį atnaujinti ateityje“, – sako „Via Lietuva“ l. e. p. generalinis direktorius Martynas Gedaminskas.
Viešojo pirkimo dokumentai parengti remiantis išsamia analize ir specialistų įžvalgomis – konsultuotasi su viešųjų pirkimų, informacinių technologijų ir teisės ekspertais, į procesą įtraukti ir tarptautiniai partneriai, turintys praktinės patirties įgyvendinant e-tolling projektus Europoje. Taip pat buvo surengtos 3 rinkos konsultacijos, leidusios įvertinti realius tiekėjų pajėgumus ir technologinę pasiūlą.
Pasibaigus nuomos terminui, Lietuva galės atnaujinti paslaugą, rinkdamasi iš tuo metu pažangiausių rinkoje siūlomų sprendimų – tai užtikrins nuolatinį technologinį atsinaujinimą ir prisitaikymą prie sparčiai besikeičiančių sektoriaus tendencijų.
Remiamasi užsienio šalių praktika
Pasirinkimas grįstas ir kitų Europos šalių patirtimi: šiuo metu modernios e-tolling sistemos sėkmingai veikia tokiose valstybėse kaip Vokietija, Belgija, Slovakija, Danija, Nyderlandai, Lenkija, Austrija ir kt.
Danijoje, pavyzdžiui, nuo 2025 m. pradžios startavo palydovinės navigacijos (GNNS) pagrindu veikianti nacionalinė sistema, apimanti daugiau nei 9 tūkst. km kelių, o Nyderlanduose tokios sistemos startas numatytas 2026 m., planuojant apmokestinti 6 000 km kelių.
Siekiama didesnės rinkos dalyvių konkurencijos
Tikimasi, kad nuomos konkursas pritrauks daugiau potencialių tiekėjų ir jie pasiūlys mažesnę kainą. Šiuo metu e-tolling technologijų tiekėjų Europoje – dešimtys, o rinkos pasiūla aktyviai auga: siūlomi įvairūs moduliai, atsiskaitymo sprendimai, kontrolės priemonės bei OBU įrenginiai (transporto priemonėse montuojami įrenginiai, fiksuojantys nuvažiuotą atstumą ir kitus rinkliavos skaičiavimui reikalingus duomenis).
„Šis projektas yra itin reikšmingas valstybei – tai ne tik technologinis sprendimas, bet ir būtina priemonė kuriant tvarų kelių finansavimo modelį. Todėl labai tikimės verslo brandos ir bendro supratimo, kad visi veikiame dėl bendro tikslo. Kuo daugiau stiprių dalyvių įsitrauks į šį konkursą, tuo didesnė tikimybė pasiekti sprendimą, kuris bus ne tik efektyvus, bet ir kuriantis ilgalaikę naudą visai šaliai“, – sako „Via Lietuva“ valdybos pirmininkė Rūta Butautaitė Pivoriūnienė.
Valstybinės reikšmės projektas, e-tolling principu veikiantis kelių mokesčių surinkimas, bus pagrįstas komercinio transporto apmokestinimu už nuvažiuotą atstumą, t. y. principu – „teršėjas moka“. Moderni elektroninė atstuminė sistema automatiškai fiksuos komercinį transportą, keliaujantį mokamais šalies keliais. Tai nebus naujas mokestis, o teisingesnis kelių naudotojų apmokestinimo būdas. Keliaujantys lengvaisiais automobiliais ir toliau liks neapmokestinti.
Šiuo metu galiojanti sistema remiasi mokesčiu už laiką (vinjetėmis).
Pranešimą paskelbė: Eglė Nemanytė, AB Via Lietuva
Privačius šachtinius gręžinius ir šulinius naudojantys sostinės regiono gyventojai šiemet gėrė kur kas geresnės kokybės vandenį nei praėjusiais metais. „Vilniaus vandenų“ laboratorija, atlikusi iš klientų mėginių beveik 3,3 tūkst. vandens tyrimų, nustatė, kad didžioji dalis atitiko higienos normą. Pernai tokių tyrimų buvo vos pusė. Per pirmuosius devynis šių metų mėnesius didžiausios šalies vandentvarkos bendrovės laboratorijoje […]
Lapkričio 14 dieną (penktadienį) Vilniaus miesto muziejaus Medinės architektūros centras kviečia į tarptautinę konferenciją „Miesto paveldas: medinės erdvės“, skirtą aptarti istorinių medinių priemiesčių svarbą šiuolaikinių miestų tapatybei ir gyventojų patirčiai. Šių metų konferencijos tikslas – pažvelgti į medinę architektūrą kaip gyvą miesto kultūros sluoksnį, atskleidžiant jo reikšmę tiek urbanistiniu, tiek socialiniu požiūriu. Pranešėjai iš Lietuvos, […]
„Via Lietuva“ informuoja eismo dalyvius, kad ant Biruliškių viaduko, esančio automagistralės A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda 95,47 km, ties deformaciniu pjūviu pirmoje eismo juostoje pastebėta duobė, todėl šiame ruože laikinai apribotas eismas: pirmoji eismo juosta uždaryta, eismas vyksta antra ir greitėjimo bei lėtėjimo juostomis. Siekiant, kas eismas minėtame ruože būtų kuo sklandesnis, duobė laikinai užtaisoma šaltu asfaltu ir […]
Rygos “Preses Nama Kvartāls” projekto vystytojas sėkmingai užbaigė penktąją obligacijų emisijos dalį, pritraukdamas 8,7 mln. eurų. Tai yra antra pagal dydį projekto obligacijų programos dalis ir viena didžiausių obligacijų emisijų tarp Baltijos šalių nekilnojamojo turto vystytojų šiais metais. Šioje dalyje aktyviau dalyvavo ir Latvijos investuotojai, nors lėšos iš Lietuvos ir toliau sudaro didžiąją obligacijų emisijos […]
Vilniuje, vystant modernizacijos projektą A. Goštauto g. 11, bus dar kartą nuodugniai ištirta teritorija. Siekiant užtikrinti sklandų procesą, pasirašyta sutartis su archeologinių žvalgymų paslaugas teikiančia VŠĮ „Kultūros paveldo išsaugojimo pajėgos“, laimėjusia Turto banko skelbtą viešąjį pirkimą, kurios pasiūlymo kaina beveik 241 tūkst. eurų su PVM . „Ši teritorija svarbi ne tik totorių bendruomenei, bet visam […]
Kai 2015 metais Tauragės rajono savivaldybės komanda pradėjo ieškoti sprendimų, kaip atgaivinti miesto sporto infrastruktūrą, retas tikėjo, kad po daugiau nei dešimtmečio čia iškils moderni, multifunkcinė arena. Šis projektas – vienas didžiausių visoje Tauragės istorijoje – gimė iš konkretaus poreikio ir išaugo iš idėjos, kuri pirmą kartą buvo vizualizuota „Structum“ inicijuotame konkurse „Išmanusis miestas“. „Kai […]