Lietuva ir jūra: neišnaudotas potencialas tampa strategine kryptimi vakarų Lietuvai

Lietuva ir jūra: neišnaudotas potencialas tampa strategine kryptimi vakarų Lietuvai

Lietuva turi unikalią galimybę išnaudoti savo jūrinį potencialą, tapdama svarbiu mažosios laivybos ir jūrinės energetikos centru Baltijos regione. Ilgą laiką jūros reikšmė buvo vertinama siaurai, tačiau šiandien vis aiškiau matyti, kad modernizuota uostų infrastruktūra gali tapti ne tik traukos centru mažajam laivynui, bet ir svarbia grandimi plėtojant jūrinę vėjo energetiką bei stiprinant regioninį saugumą. 

Istoriniai pokyčiai: jūros potencialo suvokimas

Tarpukario Lietuvoje jūra buvo suvokiama daugiausia kaip vietiniams gyventojams skirta pragyvenimo galimybė, apsiribojanti žvejyba ir nedidele pakrančių prekyba. Jūros, kaip strateginės transporto arterijos ar ekonomikos variklio, reikšmė nebuvo deramai vertinama. 1923 m., Lietuvai atgavus Klaipėdos kraštą, atsivėrė naujos galimybės jūriniam sektoriui, tačiau uosto plėtra vyko vangiai dėl ribotų investicijų ir aiškios strategijos stokos. Klaipėda tapo svarbiausiu Lietuvos jūrinių ryšių centru, tačiau jo potencialas nebuvo iki galo išnaudotas.

Atkūrus nepriklausomybę, Lietuva susidūrė su iššūkiu sukurti naują jūrinės strategijos viziją, kuri apimtų ne tik prekybą, bet ir turizmą, transportą bei energetikos projektus. Vis dėlto, kaip pastebi Lietuvos buriuotojų sąjungos tarybos narys Robertas Dargis, pirmiausia, svarbu suprasti mūsų turimą potencialą ir sukurti aiškią valstybės viziją, kurios įgyvendinimui reikėtų tiek nacionalinio, tiek tarptautinio finansavimo.

„Norint, kad Lietuvos uostai taptų tarptautiniu traukos centru, pirmiausia reikia aiškios valstybės vizijos ir strategijos, kurią paremtų tiek nacionalinis, tiek tarptautinis finansavimas. Šiandien mes jūrinėje erdvėje vis dar esame tarsi balta dėmė, todėl turime aktyviai ir aiškiai komunikuoti, kad esame atviri pasaulio laivynui, kviečiame juos čia atvykti ir tapti mūsų jūrinės bendruomenės dalimi. Turime investuoti ne tik į infrastruktūrą, bet ir į Lietuvos, kaip patrauklios mažosios laivybos įvaizdį – organizuoti tarptautinius renginius, stiprinti marinas bei kurti patogias sąlygas tiek vietos, tiek užsienio laivams“, – sako R. Dargis.

Lietuva gali tapti tarptautiniu mažosios laivybos centru

Lietuvos uostai turi didelį potencialą tapti svarbia tarptautinės laivybos traukos vieta, tačiau tam būtina kryptinga infrastruktūros plėtra, marinos atnaujinimas ir gerai suplanuotas mažųjų uostų tinklas. Norint užtikrinti ilgalaikę plėtrą, būtina investuoti į uostų modernizaciją, gerinti paslaugų kokybę ir sudaryti palankias sąlygas tiek vietos, tiek tarptautiniams laivybos dalyviams.

Link turimo jūrinio potencialo išpildymo Klaipėda žengia reikšmingą žingsnį – pradėti modernios pietinės marinos kūrimo darbai. Šis projektas skirtas ne tik vietos mažųjų laivų savininkams, bet ir tarptautiniams svečiams, siekiant pritraukti daugiau mažųjų laivų ir sustiprinti Klaipėdos, kaip patrauklios jūrinės krypties, įvaizdį. Marina bus pritaikyta šiuolaikiniams laivybos poreikiams, užtikrinant aukštos kokybės prieplaukų, navigacijos, techninio aptarnavimo bei poilsio infrastruktūrą. Be to, ši nauja erdvė taps tarptautinių vandens sporto varžybų traukos centru, pritrauksiančiu sportininkus ir žiūrovus iš viso pasaulio. Tai ne tik stiprins miesto jūrinę tapatybę, bet ir generuos naujas galimybes mažam ir vidutiniam verslui – nuo apgyvendinimo, maitinimo iki techninio aptarnavimo ir turizmo paslaugų.

Pirmuosius žingsnius uostų plėtros srityje žengia ir Palangos savivaldybė – Šventosios uosto atnaujinimas sparčiai juda į priekį. Šiuo metu aktyviai vykdomi molų projektavimo darbai, kurie užtikrins uosto apsaugą nuo smėlio užnešimo. Tikimasi, kad dar šiais metais prasidės statybos, o jau kitais metais Šventosios uostas taps pilnai funkcionalus, atverdamas naujas galimybes tiek vietos, tiek tarptautiniams mažosios laivybos entuziastams.

Tuo tarpu Neringos uostas, nors ir turintis didelį potencialą patenkinti augantį žvejų ir mažosios laivybos entuziastų poreikį, paskutinį kartą modernizuotas buvo prieš daugiau nei 40 metų. Dėl to, nepaisant didėjančios paklausos, vietų laivams vis dar trūksta, o tai riboja tiek vietinės, tiek atvykstamosios laivybos plėtrą. Siekiant išnaudoti turimas galimybes, būtina spręsti šią problemą – investuoti į uosto atnaujinimą, gerinti infrastruktūrą ir sudaryti sąlygas, kurios leistų Neringos uostui tapti svarbia mažosios laivybos traukos vieta regione.

Klaipėdos rajone taip pat vykdomi svarbūs darbai, siekiant sustiprinti uostų ir aplinkinių teritorijų infrastruktūrą bei skatinti jų darnų vystymąsi. Ypatingas dėmesys skiriamas Drevernos uosto priežiūrai ir esamo potencialo stiprinimui – jau sutvarkyta kelio atkarpa nuo J. Gižo etnografinės sodybos iki mažųjų laivų uosto, įrengtas pėsčiųjų takas, gerinantis susisiekimą ir didinantis teritorijos patrauklumą lankytojams. Planuojamos ir naujos investicijos: Drevernos upės senvagėje bus įrengtas šliuzas-reguliatorius, kuris leis efektyviau valdyti vandens lygį ir prisidės prie pakrantės pritaikymo rekreacijai. Be to, kapitalinis istorinio Jokšų tilto remontas per Karaliaus Vilhelmo kanalą ne tik atkurs svarbų infrastruktūros objektą, bet ir padidins jo funkcionalumą tiek vietiniams gyventojams, tiek turistams. Siekiant aiškiau reglamentuoti teritorijos vystymą, parengtas Drevernos-Svencelės vietovės bendrasis planas, numatantis tvarią šių vietovių plėtrą. 

Uostų plėtros reikšmė energetiniame ir saugumo kontekste

„Uostų plėtros aspektai neapsiriboja vien mažosios laivybos skatinimu – jie taip pat yra svarbūs vystant jūrinę vėjo energetiką. Modernizuota uostų infrastruktūra taps esmine grandimi statant ir prižiūrint jūrinius vėjo parkus, užtikrinant efektyvią logistiką ir techninę priežiūrą. Klaipėdos ir Šventosios uostai, taip pat naujai planuojami projektai, galėtų tapti svarbiais centrais, iš kurių vyktų reikalinga infrastruktūros plėtra, laivų judėjimas ir aptarnavimo darbai“, – pabrėžia R. Dargis.

Be to, išplėsta marina ir mažieji uostai prisidės prie regioninio bei nacionalinio saugumo stiprinimo. Jie galėtų atlikti svarbų vaidmenį užtikrinant greitą reagavimą į avarines situacijas jūroje bei sustiprinti gelbėjimo operacijų pajėgumus. Infrastruktūros modernizavimas taip pat leis geriau organizuoti laivybos srautus ir sumažinti apkrovą didiesiems uostams, taip padidinant tiek civilinės, tiek komercinės laivybos efektyvumą.

Lietuvos uostų infrastruktūros plėtros ir kitos su jūriniais projektais susijusios temos bus išsamiai aptartos bei plėtojamos, praėjusių metų pradžioje sėkmingai įvykusios konferencijos „Vartai į jūrą. Lietuvos uostų proveržis“ tęsinyje – „Kaip išnaudoti jūrinį ekonomikos ir energetikos potencialą? Nuo mažųjų uostelių iki nacionalinio saugumo“ konferencijoje, kurią organizuoja Lietuvos buriuotojų sąjunga drauge su Klaipėdos krašto savivaldybėmis. Daugiau informacijos – svetainėje jurinispotencialas.lt.

Pranešimą paskelbė: Kristina Klimavičienė, UAB ADVERUM

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Tarptautinė konferencija „Miesto paveldas: medinės erdvės“ kviečia gilintis į istorinių medinių priemiesčių svarbą 

Tarptautinė konferencija „Miesto paveldas: medinės erdvės“ kviečia gilintis į istorinių medinių priemiesčių svarbą 

Lapkričio 14 dieną (penktadienį) Vilniaus miesto muziejaus Medinės architektūros centras kviečia į tarptautinę konferenciją „Miesto paveldas: medinės erdvės“, skirtą aptarti istorinių medinių priemiesčių svarbą šiuolaikinių miestų tapatybei ir gyventojų patirčiai.  Šių metų konferencijos tikslas – pažvelgti į medinę architektūrą kaip gyvą miesto kultūros sluoksnį, atskleidžiant jo reikšmę tiek urbanistiniu, tiek socialiniu požiūriu. Pranešėjai iš Lietuvos, […]


„Via Lietuva“ praneša apie laikinus eismo ribojimus automagistralėje A1 ties Biruliškių viaduku

„Via Lietuva“ praneša apie laikinus eismo ribojimus automagistralėje A1 ties Biruliškių viaduku

„Via Lietuva“ informuoja eismo dalyvius, kad ant Biruliškių viaduko, esančio automagistralės A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda 95,47 km, ties deformaciniu pjūviu pirmoje eismo juostoje pastebėta duobė, todėl šiame ruože laikinai apribotas eismas: pirmoji eismo juosta uždaryta, eismas vyksta antra ir greitėjimo bei lėtėjimo juostomis. Siekiant, kas eismas minėtame ruože būtų kuo sklandesnis, duobė laikinai užtaisoma šaltu asfaltu ir […]


Lietuviai toliau aktyviai investuoja į Rygos verslo kvartalą „Preses Nama Kvartāls“: per obligacijų emisiją pritraukta 8,7 mln. eurų

Lietuviai toliau aktyviai investuoja į Rygos verslo kvartalą „Preses Nama Kvartāls“: per obligacijų emisiją pritraukta 8,7 mln. eurų

Rygos “Preses Nama Kvartāls” projekto vystytojas sėkmingai užbaigė penktąją obligacijų emisijos dalį, pritraukdamas 8,7 mln. eurų. Tai yra antra pagal dydį projekto obligacijų programos dalis ir viena didžiausių obligacijų emisijų tarp Baltijos šalių nekilnojamojo turto vystytojų šiais metais. Šioje dalyje aktyviau dalyvavo ir Latvijos investuotojai, nors lėšos iš Lietuvos ir toliau sudaro didžiąją obligacijų emisijos […]


Turto banko A. Goštauto g. 11 vystomo projekto prieigose bus atliekami archeologiniai tyrimai

Turto banko A. Goštauto g. 11 vystomo projekto prieigose bus atliekami archeologiniai tyrimai

Vilniuje, vystant modernizacijos projektą A. Goštauto g. 11, bus dar kartą nuodugniai ištirta teritorija. Siekiant užtikrinti sklandų procesą, pasirašyta sutartis su archeologinių žvalgymų paslaugas teikiančia VŠĮ „Kultūros paveldo išsaugojimo pajėgos“, laimėjusia Turto banko skelbtą viešąjį pirkimą, kurios pasiūlymo kaina beveik 241 tūkst. eurų su PVM .  „Ši teritorija svarbi ne tik totorių bendruomenei, bet visam […]


Tauragės arena: nuo „Išmaniojo miesto“ idėjos iki realybės

Tauragės arena: nuo „Išmaniojo miesto“ idėjos iki realybės

Kai 2015 metais Tauragės rajono savivaldybės komanda pradėjo ieškoti sprendimų, kaip atgaivinti miesto sporto infrastruktūrą, retas tikėjo, kad po daugiau nei dešimtmečio čia iškils moderni, multifunkcinė arena. Šis projektas – vienas didžiausių visoje Tauragės istorijoje – gimė iš konkretaus poreikio ir išaugo iš idėjos, kuri pirmą kartą buvo vizualizuota „Structum“ inicijuotame konkurse „Išmanusis miestas“. „Kai […]


Pradėjo veikti Pastatų duomenų banko informacinė sistema: daugiabučių gyventojai visus pastato duomenis ras vienoje vietoje

Pradėjo veikti Pastatų duomenų banko informacinė sistema: daugiabučių gyventojai visus pastato duomenis ras vienoje vietoje

Lapkričio 3 d. pradeda veikti Aplinkos ministerijos ir  Statybos sektoriaus vystymo agentūros kartu įgyvendinto projekto metu sukurta Pastatų duomenų banko informacinė sistema (PDBIS). Nuo šiol daugiabučių gyventojai vienoje vietoje galės sužinoti, ar namo techninė priežiūra atliekama tinkamai, kiek energijos jis suvartoja, ar pastatą tikslinga renovuoti ir kita. PDBIS bus pasiekiama per Teritorijų planavimo ir statybos […]