Ateityje keliausime kitaip: automobilis pamažu nyksta iš statusą nusakančių atributų sąrašo

1

Ateityje keliausime kitaip: automobilis pamažu nyksta iš statusą nusakančių atributų sąrašo

Stiprų sąlytį su sovietmečiu turėjusios Lietuvos kartos vis dar stebina paradoksais, kuomet savo statusą bando parodyti kuo prabangesniu automobiliu. Tačiau pokyčiai visuomenės savimonėje jau ryškėja: sėkmingi naujosios kartos atstovai nesistengia investuoti į nuosavą automobilį ir tiesiog sėda į traukinį. Urbanistas, Lietuvos architektų rūmų pirmininkas Lukas Rekevičius sako, kad įsigalėjęs automobilių kultas traukinių stotis Lietuvoje vis dar trukdo išplėtoti taip, kad keliaudami traukiniu galėtume jaustis kaip užsienio šalyse.

Vilniaus Stoties rajone planuojant vieną didžiausių konversijos projektų „Vilnius Connect“, kuriuo siekiama lygiuotis į Berlyną, Vieną ar Roterdamą, Lietuvos sostinė atsidurs ir europinės vėžės „Rail Baltica“ maršrute. Pasak L. Rekevičiaus, iš esmės pertvarkyti Vilniaus transporto vartai išspręs ir gerokai daugiau vietinių problemų.

„Geležinkelio stotys Lietuvoje nėra plačiai naudojamos, todėl kol kas tai nėra pirminės svarbos visuomeniniai pastatai. Vis dar daug žmonių renkasi keliauti automobiliu, nes tokia yra susiformavusi tradicija. Šalyje traukiniai tik visai neseniai ėmė darytis „patogūs“ ir tai dar ne visose linijose kaip, pavyzdžiui, Vilnius–Kaunas, Vilnius–Kaunas–Klaipėda. Su kitais miestais yra sudėtingiau, bet jiems augant susisiekimo reikšmė taip pat natūraliai didėtų“, – pastebi architektas.

BMW ar traukinio bilietas?

L. Rekevičiaus teigimu, keliavimas traukiniu yra paslauga, kurios nereikia kurti nuo nulio ir pratinti prie jos vartotoją, bet ji dar nėra gerai išplėtota. Sutvarkius traukinių linijas – vietos ir tarptautines, išaugs ir keliautojų srautai.

„Traukinyje yra internetas, elektra, patogus staliukas. Iš Vilniaus į Kauną juo nuvažiuojama labai greitai, taip pat neprarandi tos valandos ir gali dirbti. Čia tarp keleivių yra daug specialistų ir tikrai turtingų naujos kartos verslininkų, kurie tikrai neinvestuoja į automobilį. Tiesiog nereikia. Traukinys yra geriau, o statusą ši nauja karta brėžia tikrai ne automobiliu, kuris yra mūsų rytietiškos tapatybės dalis“, – sako jis.

Kaip ant Rytų ir Vakarų Europos slenksčio esančios šalies gyventojai vis dar neišvengiame tokių paradoksų, kaip septintos klasės BMW priparkuotas prie lūšnelės Markučiuose. Toks elgesys ypač ryškus kartoje, kuri turėjo stiprų sąlytį su sovietmečiu. Urbanisto vertinimu, naujojoje, ekonomiškai aktyviausioje kartoje tokių apraiškų praktiškai nebėra, tačiau dėl stipraus automobilių kulto geležinkelio stotys neatsikrato etiketės, kad keliauti traukiniu yra išskirtinis įvykis, o ne rutina.

„Paryžiaus regione gyvena apie 10 mln. žmonių, į Paryžių dirbti kasdien važiuoja ne šimtai tūkstančių, o milijonai gyventojų. Tai lemia, kad stotys tampa ne kažkokiu įvykiu, kur pasitinkama ir išlydima, ką mes vis dar turime su savo stotimis, ten jos iš esmės yra rutina ir tiesiog didelės transporto stotelės. Turbūt ir Vilniaus, ir Kauno stotys šį statusą pasieks per tam tikrą laiką“, – prognozuoja specialistas.

Vilniui reikia ruoštis

Vilnius kaip miestas-parkas yra unikalus dalykas ir neabejotinai tai bus siekiama išsaugoti. Anot urbanisto, sostinei pasiekus tankinimo ribą aštresnis taps ir atvykimo čia dirbti klausimas, su kuriuo gali susidurti ir artimesnių priemiesčių, ir tolesnių rajonų, ir kitų miestų gyventojai. Reikia būti pasiruošus tam, kad stotis taps tais vartais, per kuriuos žmonės keliaus, nes Vilnius po truputį tampa metropolio teritorija“, – sako L. Rekevičius.

Stoties rajono sutvarkymas yra didelis privalumas, nuo jo įspūdingumo priklausys, ar žmonės čia norės vykti kaip į Niujorko parką „High Line“ tiesiog praleisti laiko. „Vilnius Connect“ konversijos projektas gali padėti išspręsti ir gerokai svarbesnius vietinius klausimus, tarp kurių – Naujininkų reputacijos klausimas.

„Mes turime Vilniuje likusį vieną tikrą labai izoliuotą rajoną – Naujininkus. Tai pakankamai uždaras su šiek tiek kriminalinio atspalvio rajonas, pasižymintis  nemaža socialine atskirtimi. Šiame rajone vienu metu net 4 kalėjimai veikė. Ir tai yra prie pat Vilniaus senamiesčio esantis rajonas, su senais pastatais, įspūdingu reljefu. Naujininkai yra verti daugiau, nei būti Vilniaus getu, bet jiems dešimtmečiais nesiseka dėl to, kad yra bėgiais „atpjauti“ nuo Vilniaus senamiesčio“, – konstatuoja urbanistas.

Jo teigimu, kiti šalia senamiesčio esantys rajonai pasikeitė, net kriminalinį atspalvį turėjęs Užupis tapo prestižinis. Tačiau pokyčiai Stoties rajone keis ir Naujininkus, naikins sunkiai pereinamus fizinius barjerus ir leis integruotis į miestą.

„Tad iš esmės su Stoties konversijos projektu geriausias darbas bus padarytas Naujininkams. Jei prasidės judėjimas, tai didelė migracija į Vilniaus centrą planuojama būtent iš Naujininkų senų ir naujų gyventojų. Jie bus reikšmingas konvertuoto rajono vartotojas ir klientas, net jei ir nesiruošia niekur keliauti traukiniu“, – prognozuoja L. Rekevičius.

Pranešimą paskelbė: Saulė Bakšė, UAB „Idea Prima”

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Žaibai šiemet jau sugadino šilumos ir vandens siurblius, elektros sistemas, namų techniką ir net vejos robotus

Žaibai šiemet jau sugadino šilumos ir vandens siurblius, elektros sistemas, namų techniką ir net vejos robotus

Šią savaitę vėl girdime sinoptikų įspėjimus apie besiartinančią audrą. Savo ruožtu draudikai jau skaičiuoja nemenkus nuostolius, kuriuos sukėlė ne tik audros, bet ir žaibai. Žaibų sukeltos elektros viršįtampės „sudegina“ ir svarbias namų sistemas – šilumos, vandens siurblius, kiemo vartų mechanizmus, namų buitinę techniką, kompiuterius ir net vejos robotus. „Po kiekvienos didesnės audros sulaukiame klientų pranešimų […]


Legendinio Kauno „Merkurijaus“ vietoje baigtas pirmasis daugiafunkcio komplekso statybų etapas

Legendinio Kauno „Merkurijaus“ vietoje baigtas pirmasis daugiafunkcio komplekso statybų etapas

Statybvietėje Kauno Laisvės alėjoje, vietoje kadaise veikusios parduotuvės „Merkurijus“, pasiektas svarbus statybų etapas – ant statomo naujo daugiafunkcio komplekso iškeltas vainikas. Ši tradicinė ceremonija žymi momentą, kai statinys pasiekia aukščiausią statinio tašką, baigiami pagrindiniai konstrukciniai darbai. Šiuo etapu baigtos statyti visos pastato konstrukcijos – pamatai, kolonos, perdangos ir kt. – bei įrengta dalis inžinerinių tinklų. […]


Ukmergės gatvės klevo istorija – statybos derinamos prie medžio, o ne atvirkščiai

Ukmergės gatvės klevo istorija – statybos derinamos prie medžio, o ne atvirkščiai

Ukmergės gatvėje, vienoje intensyviausių Vilniaus transporto arterijų, kyla naujas „Kia“ ir „Škoda“ automobilių centras. Tačiau ši statyba išsiskiria ne tik moderniu projektu – jo centre atsidūrė vienas medis. Paprastasis klevas, išsiskiriantis savo dydžiu ir vitališkumu, tapo svarbiausiu aplinkosaugos prioritetu, dėl kurio buvo koreguojamas pastato kontūras, rengiamos specialios apsaugos zonos ir taikomos netipinės inžinerinės technologijos. Kad […]


Būsto palūkanos paprastai: kas jas sudaro ir kaip pasirinkti?

Būsto palūkanos paprastai: kas jas sudaro ir kaip pasirinkti?

Palūkanos yra vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių būsto paskolos kainą ir prieinamumą. Vis dėlto, ne kiekvienas imantis būsto paskolą žino, kaip skirtingos palūkanų rūšys paveikia mėnesio įmokas. Aiškiau suprasti palūkanų sudėtį ir įtaką būsto paskolai padeda „Luminor“ banko finansavimo srities vadovė Laura Žukovė. Palūkanos – tai pinigų suma, kurią mokame už gautą paskolą, arba gauname už […]


Namuose vis įsijungia signalizacija? Priežastys – ir kurioziškos, ir verčiančios sunerimti

Namuose vis įsijungia signalizacija? Priežastys – ir kurioziškos, ir verčiančios sunerimti

Signalizacija nei iš šio, nei iš to suveikdavo vėl ir vėl, kol neapsikentęs šeimininkas galiausiai nusprendė jos laikinai neaktyvuoti. Netrukus po to name įvykdyta vagystė. Pasak ekspertų, tai, kad namuose įrengti davikliai suveikia, rodos, be priežasties, gali lemti įvairūs veiksniai, kai kurie – net keliantys šypseną, tačiau į tokias situacijas reikėtų žiūrėti rimtai. „Klaidingai suveikusi […]


Ekspertai: apsidraudę, bet ar apsaugoti – kas trečias gyventojas nežino savo būsto draudimo galimybių

Ekspertai: apsidraudę, bet ar apsaugoti – kas trečias gyventojas nežino savo būsto draudimo galimybių

Gyvenant daugiabutyje išvengti incidentų dažnam namų ūkiui nepavyksta: netikėti infrastruktūros gedimai pakenkia ne tik nuosavam, bet ir kaimynų turtui. Tokiais atvejais tampa svarbi dažnai nepastebima, bet būtina draudimo dalis – civilinė atsakomybė. „Lietuvos draudimo“ užsakymu atliktas gyventojų tyrimas atskleidė, kad bene kas trečias (31 proc.) nėra tikras, ar turimas būsto draudimas apima šią apsaugą. Pasak […]