Ateityje keliausime kitaip: automobilis pamažu nyksta iš statusą nusakančių atributų sąrašo

1

Ateityje keliausime kitaip: automobilis pamažu nyksta iš statusą nusakančių atributų sąrašo

Stiprų sąlytį su sovietmečiu turėjusios Lietuvos kartos vis dar stebina paradoksais, kuomet savo statusą bando parodyti kuo prabangesniu automobiliu. Tačiau pokyčiai visuomenės savimonėje jau ryškėja: sėkmingi naujosios kartos atstovai nesistengia investuoti į nuosavą automobilį ir tiesiog sėda į traukinį. Urbanistas, Lietuvos architektų rūmų pirmininkas Lukas Rekevičius sako, kad įsigalėjęs automobilių kultas traukinių stotis Lietuvoje vis dar trukdo išplėtoti taip, kad keliaudami traukiniu galėtume jaustis kaip užsienio šalyse.

Vilniaus Stoties rajone planuojant vieną didžiausių konversijos projektų „Vilnius Connect“, kuriuo siekiama lygiuotis į Berlyną, Vieną ar Roterdamą, Lietuvos sostinė atsidurs ir europinės vėžės „Rail Baltica“ maršrute. Pasak L. Rekevičiaus, iš esmės pertvarkyti Vilniaus transporto vartai išspręs ir gerokai daugiau vietinių problemų.

„Geležinkelio stotys Lietuvoje nėra plačiai naudojamos, todėl kol kas tai nėra pirminės svarbos visuomeniniai pastatai. Vis dar daug žmonių renkasi keliauti automobiliu, nes tokia yra susiformavusi tradicija. Šalyje traukiniai tik visai neseniai ėmė darytis „patogūs“ ir tai dar ne visose linijose kaip, pavyzdžiui, Vilnius–Kaunas, Vilnius–Kaunas–Klaipėda. Su kitais miestais yra sudėtingiau, bet jiems augant susisiekimo reikšmė taip pat natūraliai didėtų“, – pastebi architektas.

BMW ar traukinio bilietas?

L. Rekevičiaus teigimu, keliavimas traukiniu yra paslauga, kurios nereikia kurti nuo nulio ir pratinti prie jos vartotoją, bet ji dar nėra gerai išplėtota. Sutvarkius traukinių linijas – vietos ir tarptautines, išaugs ir keliautojų srautai.

„Traukinyje yra internetas, elektra, patogus staliukas. Iš Vilniaus į Kauną juo nuvažiuojama labai greitai, taip pat neprarandi tos valandos ir gali dirbti. Čia tarp keleivių yra daug specialistų ir tikrai turtingų naujos kartos verslininkų, kurie tikrai neinvestuoja į automobilį. Tiesiog nereikia. Traukinys yra geriau, o statusą ši nauja karta brėžia tikrai ne automobiliu, kuris yra mūsų rytietiškos tapatybės dalis“, – sako jis.

Kaip ant Rytų ir Vakarų Europos slenksčio esančios šalies gyventojai vis dar neišvengiame tokių paradoksų, kaip septintos klasės BMW priparkuotas prie lūšnelės Markučiuose. Toks elgesys ypač ryškus kartoje, kuri turėjo stiprų sąlytį su sovietmečiu. Urbanisto vertinimu, naujojoje, ekonomiškai aktyviausioje kartoje tokių apraiškų praktiškai nebėra, tačiau dėl stipraus automobilių kulto geležinkelio stotys neatsikrato etiketės, kad keliauti traukiniu yra išskirtinis įvykis, o ne rutina.

„Paryžiaus regione gyvena apie 10 mln. žmonių, į Paryžių dirbti kasdien važiuoja ne šimtai tūkstančių, o milijonai gyventojų. Tai lemia, kad stotys tampa ne kažkokiu įvykiu, kur pasitinkama ir išlydima, ką mes vis dar turime su savo stotimis, ten jos iš esmės yra rutina ir tiesiog didelės transporto stotelės. Turbūt ir Vilniaus, ir Kauno stotys šį statusą pasieks per tam tikrą laiką“, – prognozuoja specialistas.

Vilniui reikia ruoštis

Vilnius kaip miestas-parkas yra unikalus dalykas ir neabejotinai tai bus siekiama išsaugoti. Anot urbanisto, sostinei pasiekus tankinimo ribą aštresnis taps ir atvykimo čia dirbti klausimas, su kuriuo gali susidurti ir artimesnių priemiesčių, ir tolesnių rajonų, ir kitų miestų gyventojai. Reikia būti pasiruošus tam, kad stotis taps tais vartais, per kuriuos žmonės keliaus, nes Vilnius po truputį tampa metropolio teritorija“, – sako L. Rekevičius.

Stoties rajono sutvarkymas yra didelis privalumas, nuo jo įspūdingumo priklausys, ar žmonės čia norės vykti kaip į Niujorko parką „High Line“ tiesiog praleisti laiko. „Vilnius Connect“ konversijos projektas gali padėti išspręsti ir gerokai svarbesnius vietinius klausimus, tarp kurių – Naujininkų reputacijos klausimas.

„Mes turime Vilniuje likusį vieną tikrą labai izoliuotą rajoną – Naujininkus. Tai pakankamai uždaras su šiek tiek kriminalinio atspalvio rajonas, pasižymintis  nemaža socialine atskirtimi. Šiame rajone vienu metu net 4 kalėjimai veikė. Ir tai yra prie pat Vilniaus senamiesčio esantis rajonas, su senais pastatais, įspūdingu reljefu. Naujininkai yra verti daugiau, nei būti Vilniaus getu, bet jiems dešimtmečiais nesiseka dėl to, kad yra bėgiais „atpjauti“ nuo Vilniaus senamiesčio“, – konstatuoja urbanistas.

Jo teigimu, kiti šalia senamiesčio esantys rajonai pasikeitė, net kriminalinį atspalvį turėjęs Užupis tapo prestižinis. Tačiau pokyčiai Stoties rajone keis ir Naujininkus, naikins sunkiai pereinamus fizinius barjerus ir leis integruotis į miestą.

„Tad iš esmės su Stoties konversijos projektu geriausias darbas bus padarytas Naujininkams. Jei prasidės judėjimas, tai didelė migracija į Vilniaus centrą planuojama būtent iš Naujininkų senų ir naujų gyventojų. Jie bus reikšmingas konvertuoto rajono vartotojas ir klientas, net jei ir nesiruošia niekur keliauti traukiniu“, – prognozuoja L. Rekevičius.

Pranešimą paskelbė: Saulė Bakšė, UAB „Idea Prima“

Rekomenduojame

ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJAI NEPAVYKO ĮTIKINTI STT – MINISTERIJOS INICIJUOTAS TYRIMAS DĖL SKLYPO OSLO G. 1, VILNIUS, PARDAVIMO NUTRAUKTAS

ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJAI NEPAVYKO ĮTIKINTI STT – MINISTERIJOS INICIJUOTAS TYRIMAS DĖL SKLYPO OSLO G. 1, VILNIUS, PARDAVIMO NUTRAUKTAS

Po Žemės ūkio ministerijos kreipimosi STT buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl 7,345 mln. eurų vertės valstybinės žemės sklypo Oslo g. 1, Vilniuje, pardavimo bendrovei „SKR Baltic“. Ministerija viešai skelbė, kad kreipėsi į teisėsaugos institucijas, nes, ministerijos manymu, teisminės mediacijos metu sudaryta taikos sutartis dėl valstybinio sklypo perleidimo pažeidžia teisės aktų nuostatas bei viešąjį interesą. STT, ištyrusi ministerijos pateiktus […]

Demonstruoja pavyzdį didmiesčiams: Tauragėje pradėjo veikti uždaros, nemokamos dviračių saugyklos

Demonstruoja pavyzdį didmiesčiams: Tauragėje pradėjo veikti uždaros, nemokamos dviračių saugyklos

Vasaros sezoną Tauragė tikisi pasitikti su dar daugiau dviratininkų ir paspirtukininkų:  miestiečiams atveriamos nemokamos dviračių saugyklos, kuriose patogiai ir saugiai šie kasdien galės palikti savo gamtai draugiškas transporto priemones. Nors panašūs darnaus judumo projektai pasaulyje – ne naujiena, toks sprendimas Lietuvoje – pirmasis.  Juo Tauragė siekia ne tik rodyti pavyzdį šalies didmiesčiams, bet ir dar […]

Būsto paskolos grąžinimas anksčiau: kodėl ekspertai to nerekomenduoja

Būsto paskolos grąžinimas anksčiau: kodėl ekspertai to nerekomenduoja

Dešimtis tūkstančių eurų siekiantis būsto kreditas gali kelti nerimą ilgam įsipareigojusiems žmonėms, tad kai kurie gyventojai ima galvoti apie paskolos grąžinimą anksčiau numatyto termino. Nors tai padaryti galima pora skirtingų būdų, pasak ekspertų, dažnu atveju grąžinti paskolos anksčiau laiko nereikėtų. Ką būtina apsvarstyti prieš priimant šį sprendimą ir kaip tai padaryti, pasakoja „Luminor“ banko būsto […]

„Vilniaus vandenys“ atnaujina vandentiekio tinklo plovimą Naujamiestyje. Taikys papildomus saugiklius

„Vilniaus vandenys“ atnaujina vandentiekio tinklo plovimą Naujamiestyje. Taikys papildomus saugiklius

Didžiausia Lietuvoje vandentvarkos įmonė „Vilniaus vandenys“ atnaujina magistralinio vandentiekio tinklo plovimą Naujamiestyje. Pirmasis vandentiekio tinklo plovimo etapas prasideda gegužės 31 dieną. Bendrovė šiais metais yra suplanavusi 10 šio rajono vandentiekio tinklo plovimo etapų, kurių pabaiga planuojama rugpjūčio 15 dieną. Bendrovės Gamybos tarnybos direktorių pavaduojantis Viktoras Matonis sako, kad šių metų vamzdynų plovimui bus naudojami papildomi […]

Stato tiltus iš netradicinės medžiagos – ji geresnė nei betonas?

Stato tiltus iš netradicinės medžiagos – ji geresnė nei betonas?

Didžiausi pasaulio tiltai sveria tūkstančius tonų. Tačiau tai nieko nestebina – juk jie privalo atlaikyti didžiulę apkrovą. Daugiau klausimų ir nuostabos kelia visame pasaulyje statomi tiltai iš makaronų – iki 1 kg sveriantys statiniai atlaiko du ar tris šimtus kartų už savo svorį didesnę apkrovą. Ateityje makaronai pakeis betoną? Anot Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS […]

„Realco“ kviečia atrasti Markučius – pristato pažintinį maršrutą

„Realco“ kviečia atrasti Markučius – pristato pažintinį maršrutą

Viena didžiausių Lietuvos nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovių „Realco“ žiemą pristatė fotomenininko Sauliaus Paukščio knygą „Slėpiningieji Markučiai“, o atšilus orui pagal ją kartu su autoriumi parengė 3 km pažintinį maršrutą po istoriniu bei kultūriniu palikimu turtingą sostinės mikrorajoną – Markučius. Į S. Paukščio knygą nugulė daugiau nei 40 įdomių istorijų apie Šiaurinėje Vilniaus dalyje, visai […]